Koozali.org: home of the SME Server

Automatiskt ip från mitt bredband

Offline ztealmax

  • 1
  • +0/-0
Automatiskt ip från mitt bredband
« on: July 30, 2010, 09:45:12 AM »
Hej fattar inte hur jag ska göra för att nätverkskort 1 ska få automatiskt ip från min internet leverantör

Jag har 2st nätverkskort varav ett är till lokala nätverket där den agerar dhcp-server, ett nätverkskort som ska vara ansluten till
internet (få ip adress automatiskt)

Hur ställer jag in detta?

Tack på förhand
Martin

Offline jumba

  • ****
  • 291
  • +0/-0
  • Donations: July 2007 - $ 20.00
    • Smeserver på svenska!
Re: Automatiskt ip från mitt bredband
« Reply #1 on: July 31, 2010, 09:31:35 PM »
Hej, och varmt välkommen till forumet!

Det bästa sättet att få en SME Server att "fungera som den ska" är att använda ett gammalt hederligt "stendumt modem", - alltså ett modem UTAN routerfunktion eller brandvägg eller annat som du ju redan har i din SME Server i alla fall...

Sedan är det bara att köra på.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Offline Anders

  • **
  • 58
  • +0/-0
  • .
    • http://www.google.se
Re: Automatiskt ip från mitt bredband
« Reply #2 on: August 17, 2010, 09:34:33 AM »
Hej och välkommen till forumet!

Vad är det för nätkort du har, något inbyggt i moderkort eller lösa kort att sätta i moderkortet ?
Vet du vad det är för kort t ex Intel, realtek eller kanske 3com ? Blir enklare att identifiera under konfigurationen.

När du installerat SMEserver och startat om systemet så...

1. fick du säkert sätta administrations lösenord

2. Ange ett system och domän namn

3. Konfigurera ditt lokala nätverk (LAN)
Välj de kort som du vill använda lokalt, man sätter också de IP uppgifter man vill ha i sitt nät.

4. Välja funktion för servern t ex, server-gateway (internettjänster), privat server-gateway (ej internettjänster) och enbart server (innanför befintlig brandvägg), väljer du server-gateway så kommer listan på de aktiva nätkort du har i din dator visas, så som det gjordes vid val av lokalt nätverk, välj då det andra kortet.

5. Konfigurera externt nätverk (WAN)
Nu kan du välja om IP ska hämtas med DHCP från Internetleverantör eller om du sätter en statisk IP från Iinternetleverantör.
Det finns två olika alternativ av DHCP val, Identifiera dig med kontonamn eller låt nätverkskortet hämta IP adress.
Om du har fått fast IP adress, ja då väljer du statisk IP adress.

Hoppas det inte blev för krångligt. :-)

Vill du fördjupa dig i denna del så kika här, Konfigurera nätverkskorten

Lycka till!
/Anders



Hej fattar inte hur jag ska göra för att nätverkskort 1 ska få automatiskt ip från min internet leverantör

Jag har 2st nätverkskort varav ett är till lokala nätverket där den agerar dhcp-server, ett nätverkskort som ska vara ansluten till
internet (få ip adress automatiskt)

Hur ställer jag in detta?

Tack på förhand
Martin
« Last Edit: August 17, 2010, 09:46:42 AM by Catwalk »